مراحل فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده
1 - تشخیص مسئله (نیاز)
تشخیص مسئله، گام اولیه در تصمیم خرید است که از تفاوت فاحش بین ایدئال فرد و وضعیتهای واقعی به وجود می آید و فرد را ناگزیر به تصمیم گیری می کند. در بازاریابی، تبلیغ کنندگان و فروشندگان، فرایند تصمیم گیری مصرف کننده را با نشان دادن نقایص محصولات رقیب فعال می کنند.
*مراحل فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده *
1 - تشخیص مسئله (نیاز)
تشخیص مسئله، گام اولیه در تصمیم خرید است که از تفاوت فاحش بین ایدئال فرد و وضعیتهای واقعی به وجود می آید و فرد را ناگزیر به تصمیم گیری می کند. در بازاریابی، تبلیغ کنندگان و فروشندگان، فرایند تصمیم گیری مصرف کننده را با نشان دادن نقایص محصولات رقیب فعال می کنند.
در این مرحله، گاهی بازاریابان، دوستان و بستگان یاعوامل دیگر باعث می شوند تا به نیازی که خود تشخیص نداده بودیم توجه کنیم؛ به عبارتی، بازایابی در این مرحله نوعی علم و مهارت تحریک نیازهاست.
2-جستجوی اطلاعات:
بعداز شناخت مسئله، مصرف کننده در جستجوی اطلاعات بر می آید. در آغاز ممکن است فرد به تجربیات پیشین خود رجوع کند که این عمل را «کاوش درونی»می نامند؛ در مورد محصولاتی که مصرف همیشگی دارد مانند مواد شوینده ، این مرحله کافی است. گاهی مصرف کننده برای کسب اطلاعات به «کاوش خارجی»دست می زند. این کاوش زمانی لازم است که تجربه و آگاهی گذشته کافی نباشد و خطر تصمیم گیری غلط وجود داشته وهزینه جمع آوری اطلاعات نیز پایین باشد.
شرکت توسعه و مدیرت پارسیان زرین (ably.ir)